2008年5月5日星期一

我的五三回憶 II:中文打字機

中文打字機現已成為博物館的藏品

中文打字機最初的形式為一個約 A2 大小的鍵盤上,排滿了鉛字。鉛字按部首劃數排列,跟報館的習慣一樣。打字員首先要在鍵盤上把鉛字鉗起,再按鍵時,小鉗就會舉起鉛字,隔着色帶印在紙上。

中文打字機打出來的文字除了橫排,也可配合中國人的書寫習慣,允許文字打直排。當打完一行按回車鍵之後,又會自動捲回頁首,並跳往下一行。




打字員必須熟記鍵盤(正盤)上的 2,380 個字的位置,亦須熟記幾個包含特殊字的副盤內每個字的位置,有需要時撿選出來放在正盤兩旁的空盤中備用。由於鉛字是左右上下反轉的(這樣打出來的字才是正向),增加了操作的難度。

由於中文打字機的操作並不容易,撿字也很困難,當時一般人還是用手抄或油印。在 1960 年代的香港,只有比較富裕的學校才有能力負擔一位能操作中文打字機的打字員。直到 1990 年代,由於微電腦的普及,使中文印刷變得更容易,中文打字機亦退出歷史的舞臺。


在搜尋有關中文打字機的資料時,才知道原來林語堂在 1948 年曾發明簡易操作型中文打字機,現放在台北市故居裡展示。

林語堂當年投入了畢生積蓄,發明了一台「不學而能操作」的中文打字機,然而不幸遭逢戰亂,打字機未能大量生產,而且害他差點破產。
  

林語堂為打字機設計的上下形檢字法,可說是今日中文電腦輸入法的前身,曾經應用於神通中文電腦,當年推出時廠商稱這輸入法為「簡易輸入法」,並以「兩個鐘頭學不會請吃一碗牛肉麵」為宣傳,可見它多麼實用。




24 則留言:

  1. 睇完都唔係好明添......
    即係執好d字粒然後去打?

    回覆刪除
  2. 係執一粒打一粒,之後再執第二粒再打第二粒;打字時用左手將個字盤推黎推去,右手就推住執字同打字既操作竿,所以我成日覺得似織布機。打字果然噼噼啪啪聲,幾嘈下 ~

    回覆刪除
  3. 好多年前轉用電腦不再用中文打字機時,我有諗過抬咗公司部機同埋啲字盤返屋企記念,不過好彩我冇咁做,唔係又成為另一件家居廢物。
    我始終覺得識得用中文打字機嘅人好叻!

    回覆刪除
  4. 當年我都係用簡易輸入法。

    回覆刪除
  5. 大頭:識 shorthand 同中文打字,我覺得幾 proud 嫁。

    鳴門:我屋企床下底好細咋 ~

    galaxy:我都用過。^^

    回覆刪除
  6. 只是見過沒用過呢^^

    回覆刪除
  7. 中文打字機真係唔識用喎~~

    回覆刪除
  8. 因為歐歐同基斯汀好 young 嘛。

    當年如果唔係o係學校工作,我都未必會去學,學識後除左工作,仲可以幫教會打好多野。

    回覆刪除
  9. 妳唔講我都唔記得有呢樣野添~
    想當年我都在尖沙咀街坊福利會學過中文打字,就係好似織布機果隻,一心諗住學成後到報館做野,仲好有心機學,因為其實幾好玩,點知中途個老師有病要做手術,又冇人代課,焗住要取消課程,依家諗起都覺得好可惜!

    回覆刪除
  10. 我唔識中文打字,仲唔識中文輸入法!

    回覆刪除
  11. 我剩係識用倉頡...

    回覆刪除
  12. 坦白說,只聽過,沒看過這機器。

    到今天為止,還是用簡易輸入法,一分鐘尚能打 60 字以上,無想過學倉頡了。

    回覆刪除
  13. 意粉年青時(80 年代末期)正值電腦化起步,當時更有幸獲選為辦公室電腦化工程小組成員,有機會接觸各種硬件軟件,更可學習基本的電腦操作(DOS)、辦公室軟件和各種中文輸入法,對掌握後來的各種新科技很有幫助。


    師妹:當時好似淨係依樹有得學,個 Miss 簡直係超人,快到無倫,一路教人一路打自己野,肯定可以好早退休享福。

    老師:中文老師都唔識中文輸入法?哈哈 ~

    鳴門:簡易咪仲容易。

    wordy:倉頡可以說是所有中文輸入法的基礎,雖然看來比較困難,熟練後一定快過簡易。

    回覆刪除
  14. 當然,舊公司的中文打字員每分鐘過百字,只有打倉頡和另一種改良版的「快速」(不同速成)才有這效果。

    暫時未靠打字混飯吃,但我知道有些報社要求員工必須懂倉頡(七八年前初推行時,甚至以測試合格加薪來利誘)。

    回覆刪除
  15. 師姐:今日唔舒服牙?有冇番工呀?

    回覆刪除
  16. wordy:學習不一定為了糊口呢。

    師妹:今朝有少少暈晏左起身,有番工,依家又要番去辦公室喇。

    回覆刪除
  17. 哈哈~
    意粉居然連呢啲古董都搵到出來,佩服!
    中文打字呢家嘢,咪又係要熟能生巧兼要好記性,除了要記熟各字型的部首和所在位置外,已沒有甚麼特別技巧要注意了。不過,依家要我打番都幾頭痕。

    回覆刪除
  18. 中文老師係教中文,IT老師先教中文輸入法呀!

    回覆刪除
  19. 劉鄧:打一篇中文唔難,但打出一篇 presentation 靚既中文就好有成功感。

    老師:都係果句,學習唔一定為左搵食,嘻嘻 ~

    回覆刪除
  20. 對!我的同事打出來的文章,成日都是字距大過行距,誤導我以為是要打橫看而不是打直看!

    回覆刪除
  21. 在 manual 機既年代,要打篇靚野唔易嫁 … Ooooo 往事只能回味 ~

    回覆刪除
  22. 我出嚟做野因要做唱片設計,要打歌詞,所以迫住學,第二日已經上手Lu

    回覆刪除
  23. 後生仔學野梗係快上手啦。

    回覆刪除

注意:只有此網誌的成員可以留言。